Balet v kině

Romeo a JulieV České republice se balet stěhuje z divadla do kina. Filmoví distributoři reagují na společenskou poptávku a přinášejí do kin to, co diváci v divadlech postrádají. V HD kvalitě a prostorovém zvuku šestikanálu 5:1 na velkém filmovém plátně přinášejí přímé přenosy baletních dramat ze světového repertoáru.

Okruh svého působení rozšířila filmová distribuční společnost Aeorofilms. Po úspěšných sezonách operních přenosů „The MET: Live in HD“ začala v českých kinech uvádět také „Balet v kině“. Pro letošní sezonu připravila ve spolupráci s Novou scénou Velkého divadla v Moskvě (Balet Bolšoj) sérii přímých přenosů.

BolšojBalet Velkého divadla v Moskvě, zvaný v zahraničí Bolšoj (Velký), je bezesporu jeden z nejlepších baletních souborů na světě. Jeho tradice se odvíjí už od carského Ruska. Byl založen roku 1776 a uvádí již svou 235. sezonu. Vznik souboru je spojen se založením domácích baletních škol, za dlouhá léta své existence prošel obdobími velkého rozmachu. Famózní rozvoj ruského baletu ovlivnil v druhé polovině 19. století Francouz Marius Petipa, působící převážně v petrohradském Carském baletu. O sto let později, v druhé polovině 20. století, pozvedl baletní umění na světovou úroveň absolvent petrohradské Baletní akademie A. Vaganovové Rudolf Nurejev. Emigrantů, přicházejících do Evropy z Carského ruského baletu na počátku minulého století a po revoluci roku 1917, je celá řádka a svět jim vděčí za rozvoj baletu.

LouskáčekV současnosti se soubor pyšní hvězdnými tanečníky jako Světlana Zacharova, Natalie Osipova, Ivan Vasilijev, či Michail Lobukin. Virtuozitou jejich provedení si dobývá srdce diváků po celém světě již řadu let. Umělecký šéf Sergej Filin dokáže těžit z obrovské tradice souboru a přenášet ji do souvislostí moderní doby. V přenosech převládají opusy romantických a klasických baletů 19. století z Petipova odkazu, zejména s hudbou Petra Iljiče Čajkovského. Z tvorby současných choreografů jsou uváděna díla nová koncepcí, zpracováním tématu i hudebním doprovodem.

Labutí jezeroNové kvality baletu v kině
Díky záznamu v HD kvalitě je možné vidět ve vybraných kinech představení na velkém filmovém plátně, kdy kamera snímá interprety chvílemi z takové blízkosti, ze které je v hledišti divadla běžně nevnímáme. Filmové kamery před každým představením pak zachycují momenty ze zákulisí – vidíme tanečníky, jak se líčí, jak se rozcvičují a zkouší některé části svých variací. Pro diváka je to ojedinělý okamžik, jak objevovat tajemství „divadelní kuchyně“. V živém záznamu se představují špičkové výkony a milovníkům baletu tato nová zkušenost rozšiřuje pohled na taneční umění a tříbí vnímání kvalit tanečních produkcí.

Don QuijoteTechnika přenosu a jeho záznamu pokročila natolik, že sled obrazů na filmovém plátně vyvolává iluzi skutečného živého představení, přímého kontaktu hlediště s děním na jevišti. Při přenosech je vidět hluboký prostor divadelní scény, v němž se pohybují skuteční umělci, slyšíte jednotlivé hráče z orchestřiště i potlesk diváků za sebou. Dokonalý obraz šálí Vaše smysly a zapomenete, že nesedíte v honosném sále. Přenos nabízí bližší pohled na herecký projev sólistů a technické finesy tance.

Romeo a JulieFenomén přímých přenosů operních inscenací z newyorské MET do světových kin označila česká hudební kritika za dějinný zlom slovy: „před Met: Live in HD a po Met: Live in HD“. Domnívám se, že u nás má „Balet v kině“ význam „velkého třesku“. Přispívá k šíření baletu jako uznávaného uměleckého žánru, zvyšuje jeho společenskou prestiž a vytváří zásadní změnu podmínek pro jeho rozvoj. Možnost přímého srovnání různých baletních inscenací a výkonů baletních umělců je zcela mimořádná. V zahraničí jsou přenosy součástí osvěty a smysluplné propagace.

BajadéraU nás jsou projekce náhradou existence živého umění. Klasická baletní díla v originálních verzích podle původních záměrů autorů se v našich divadlech téměř nevyskytují, špičkové soubory baletní klasiky ze zahraničí k nám už dvacet let nejezdí, ohlášené baletní soubory k nám nakonec nedorazí, pracně připravované uvedení děl renomovaných choreografů ze zahraničí se z finančních důvodů zruší.
Přímý kontakt s baletním představením v provedení špičkových celebrit oboru má pro český balet osvětový a výchovný význam. Z umění kulturní elity se balet může stát uměním široké veřejnosti. Účastníky představení se stávají nejen diváci, přítomní v hledišti světových scén, ale i další tisíce návštěvníků kin. Pojem „světový balet“, u nás v posledních letech značně vyprázdněný, nabývá konkrétní obsah.

Nyní je na divácích, aby hodnoty zahraničních inscenací dokázali posoudit podle intenzity vlastních uměleckých zážitků a nenechali se ovlivnit případnými nedostatky nebo jednostranným zaměřením doprovodných informací.

Opera v kině (pdf, 90,4 kB)

ke stažení:
Přehled sezóny 2014/2015 (pdf, 50,6 kB)

Zveřejněno: 17.10.2014 – Kateřina Drmlová ; Přečteno 8519 x
Vytisknout